پایان اولین رویداد ملی شتاب طلا با معرفی برترین‌ها در یزد

پایان اولین رویداد ملی شتاب طلا با معرفی برترین‌ها در یزد

به گزارش روابط عمومی مرکز، نخستین رویداد ملی(استارت آپی) شتاب طلا با معرفی ایده‌های برتر و تجلیل از برگزیدگان به همت مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر صدوقی یزد به کار خود خاتمه داد.

مرحله نهایی و رقابت اصلی اولین رویداد ملی شتاب طلا که به همت مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر صدوقی یزد برگزار شد، به صورت مجازی و با حضور مسئولین کشوری و استان پیگیری و از مجموع ۷۰ تیم ایده‌پرداز در نهایت ۱۳ تیم به مدت پنج ساعت با هم رقابت کردند.

این رویداد در پایان، با معرفی ایده‌های «طلای سبز»( استفاده از نانو ذرات در طلا )، «میراث مستمر»( احیای طرح های کهن در طراحی های جدید ) و «نقشینو»(پلتفرم ارتباط طراح و سازنده ) به عنوان رتبه‌های اول تا سوم و تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

شرکت‌کنندگان در مراسم اختتامیه از سخنان «محمد کشتی آرای» نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور و همچنین دکتر «محمد حسین موسی زاده» مدیر کل دفتر فناوری، نوآوری و تجاری‌سازی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور بهره‌مند شدند.

دکتر «حسین رحیمی» رئیس مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر صدوقی و مدیر رویداد نیز ضمن آرزوی موفقیت هر چه بیشتر ایده‌ورزان و جوانان شرکت‌کننده در این رویداد، از سرمایه‌گذاران تقاضا کرد با مشارکت خود در استفاده از این ایده‌ها در فرآیند ساخت، تجاری سازی، بازاریابی و فروش، گامی بلند در جهت بازیابی جایگاه واقعی طلای استان و کشور بردارند و زمینه‌ساز اشتغال جوانان را در این صنعت جذاب فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه این رویداد کماکان فعال خواهد بود و ارتباط‌دهنده، ایده‌پردازان با سرمایه گذاران خواهد بود.

دکتر «حسین رحیمی» در رابطه با این رویداد ملی در گفت‌وگو با روابط عمومی مرکز اظهار کرد: رویداد ملی شتاب طلا با هدف شناسایی و معرفی ایده‌های برتر به منظور ایجاد و توسعه کسب و کارهای استارت آپی و اشتغال در حوزه طلا و جواهر با اخذ مجوز از دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور، فعالیت خود را از آذر ماه ۹۸ با ایجاد دبیرخانه این رویداد آغاز کرد.

وی خاطرنشان کرد: استان یزد در حوزه طلا و زیورآلات به دلیل قدمت و عیار، آوازه و برندهایی از جمله «زنجیر چینابی»، «هل و گل»، «خشخاشی» و «زنجیر پوست ماری» و برخی مصنوعات دیگر در این حوزه که برخی در مسیر ثبت میراث ناملموس کشور است، ، شهره عام و خاص و جزو استان‌های سرآمد است و در همین راستا می‌تواند با برگزاری چنین رویدادهایی و ایجاد مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده، خدماتی را به صنعت طلا و جواهر و همچنین جوانان این مرز و بوم ارائه کند.

رحیمی ادامه داد: رویداد ملی شتاب طلا پس از ایجاد دبیرخانه متمرکز با همکاری و هماهنگی بخش‌های مختلفی مانند دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان، اتحادیه طلا و جواهر، شرکت شهرک‌های، صنعتی و خوشه طلا و جواهر، کانون کارآفرینی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و مرکز نوآوری و پژوهش طلا و برگزاری هشت نشست مقدماتی، فعالیت خود را  نظام‌مند و استمرار بخشید. 

وی تصریح کرد: در ساختار دبیرخانه این رویداد، کمیته‌های مختلفی نظیر منتورینگ و مشاوران، مدرسان، داوران‌، سرمایه‌گذاران و کمیته اطلاع رسانی عمومی فعال شد و در سطح کشور حدود ۲۵۰ نفر از جای جای میهن اسلامی به طور مستقیم با مرکز مرتبط و قریب ۱۰۰ نفر در سامانه رویداد، ثبت‌نام و تا بیستم آذرماه سال جاری که آخرین مهلت دریافت ایده‌ها تعیین شده بود، تعداد ۷۰ نفر به ارائه ایده پرداختند.

وی افزود: در این مرحله با بهره‌مندی از اساتید و مدرسان با تجربه از سراسر کشور چهار پیش‌رویداد تخصصی با عناوین «اهمیت خلق ایده و چگونگی ایده‌پردازی در صنعت طلا»، «شناسایی نیازهای بازار داخلی و خارجی و پیش‌بینی بازارهای آینده در صنعت طلا»، «اهمیت تفکر طراحی در نوآوری‌های صنعت طلا» و «از ایده تا استارت آپ، معرفی رویداد شتاب طلا» برگزار شد.

رئیس مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر صدوقی در ادامه عنوان کرد: در پالایش اولیه ایده‌ها توسط داوران تعداد ۳۵ ایده، قابلیت عملیاتی شدن تشخیص داده شد و در روز جمعه ۲۸ آذر ماه در یک رقابت سه ساعته ۱۳ ایده به مرحله بعد راه یافتند و در طول یک هفته با گروه‌بندی و اختصاص مشاورین و منتورهای مجرب کسب و کار به آنها، ایده‌های راه یافته به مرحله نهایی، توسعه داده و بوم کسب و کار آنها تکمیل شد.

وی تصریح کرد: در این مرحله شرکت‌کنندگان با برگزاری چهار کارگاه تخصصی(تهیه مدل کسب و کار ، اعتبار سنجی ، تهیه mvp و ارائه تأثیرگذار)، با مراحل ایجاد کسب و کار و همچنین فرایندهای عملیاتی آن آشنا شدند.

رحیمی گفت: در مرحله نهایی و رقابت اصلی این رویداد که در روز پنجشنبه چهارم دیماه به صورت مجازی و با حضور مسئولین کشوری و استان به مدت پنج ساعت برگزار شد، تیمهای راه یافته به این مرحله در یک رقابت نزدیک از ایده‌های خود در حضور داوران دفاع کردند که در نهایت ایده‌های «طلای سبز»( استفاده از نانو ذرات در طلا )، «میراث مستمر»( احیای طرح های کهن در طراحی های جدید ) و «نقشینو»(پلتفرم ارتباط طراح و سازنده ) به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص و از سوی مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر صدوقی با اهدای تندیس رویداد، لوح یادبود و هدایای نقدی مورد تشویق قرار گرفتند.