کارشناسی مربی هنر کودک

دسترسی سریع به اطلاعات دوره کارشناسی حرفه‌ای مربی هنر کودک

برای دسترسی به اطلاعات زیر، روی آن کلیک کنید

مقدمه

کودکان مهم‌ترین سرمایه‌های فردای هر جامعه‌ای هستند، همین خود کافی است تا اهمیت آموزش صحیح و بنیادین کودکان را در جوامع مشخص کند. هنر، بیش از هر چیز دیگری زبان مخصوص دوران کودک است. کودکان بیش از اینکه حتی بتوانند صحبت کنند، نسبت به نمونه‌های مختلف هنر؛ مانند: تصویر و موسیقی، واکنش‌های معنادار نشان می‌دهند. کودکان از راه بازی و هنر، استعدادهای خود را نشان می‌دهند و درون خود را فاش می‌سازند. کودکان با ارتباط برقرار کردن از طریق هنر، تفسیر خود را از دنیای درون و خارج از خود ارائه می‌دهند، که این خود یکی از مهم‌ترین اکتشافات دوران کودکی است. بنابراین، کودکان نیازمند تشویق و راهنمایی در مسیر رشد هنری خود هستند. لذا آموزش صحیح کودکان در ارتباط با شاخه‌های گوناگون هنر و هم‌چنین تربیت مربیانی که به‌خوبی با ویژگی‌های رشد و قابلیت‌های یادگیری آنها و هم‌چنین به‌خوبی با شیوه‌های آموزش هنر به کودکان آشنایی داشته باشند، می‌تواند کمک بزرگی به پرورش بنیادین سرمایه‌های فردای جامعه باشند.

تعریف و هدف

آموزش و توانمندسازی گروهی از مربیان هنری به‌منظور پرورش صحیح ابعاد گوناگون هنری، بالا بردن سواد بصری و فرهنگی کودکان و هم‌چنین افزایش توان کودکان در ابراز عقاید احساسات خودشان از طریق هنر.

ضرورت و اهمیت

با توجه به نیازهای فرهنگی هر جامعه‌ای در ارتباط با آموزش و پرورش هدفمند و صحیح نسل‌های جوان خود، لزوم تربیت نیروهای کارآمد در این عرصه ضروری می‌باشد. ضمن اینکه تعداد زیاد دانشجویان کاردانی در رشته‌های مختلف هنری و هم‌چنین نبود رشته‌های کارشناسی مرتبط با آموزش هنر در دانشگاه جامع علمی کاربردی، می‌تواند تعداد زیادی علاقه‌مند به این زمینه را در راستای اهداف فرهنگی و آموزشی این دانشگاه تربیت نماید.

قابلیت‌ها و مهارت‌های مشترک فارغ‌التحصیلان

الف) تجزیه و تحلیل رخدادها و ارائه راه‌حل بهینه؛

ب) برنامه‌ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی؛

پ) مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی؛

ت) بهبود و مستندسازی فرآیندهای انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیت‌ها؛

ث) کارآفرنیة خلق و راه‌اندازی عرصه‌های جدید کسب و کار؛

ج) برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار؛

ح) برنامه‌ریزی به‌منظور رعایت الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)؛

خ) برنامه‌ریزی به‌منظور رعایت اخلاق حرفه‌ای؛

د) تفکر نقادانه و اقتضایی؛

ذ) خلاقیت و نوآوری.

قابلیت‌ها و توانمندی‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان

ـ توانایی برقراری ارتباط با کودکان؛

ـ آموزش هنرهای مختلف به شکل متناسب به کودکان؛ مانند: موسیقی، نقاشی، حجم و سفال؛

ـ انجام بازی‌های کودکان و آموزش شعر و قصه؛

ـ انجام کاردستی و عروسک‌سازی.

مشاغل قابل احراز

ـ مربی هنر کودک.