دوره کاردانی حرفه‌ای خدمات گردشگری

دسترسی سریع به اطلاعات دوره کاردانی حرفه‌ای خدمات گردشگری

برای دسترسی به اطلاعات زیر، روی آن کلیک کنید

معرفی رشته:

موفقیت صنعت گردشگری در سه دهۀ اخیر انکارناپذیر است. این موفقیت نشان می‌دهد که تقاضا هم‌چنان در آینده رو به افزایش خواهد بود. به همین دلیل است که درون‌داد گردشگری به‌صورت خطی است و منحنی آن در چند سال آینده به آرامی هم‌چنان توسعه خواهد یافت. تجارت جهانگردی مراکز تفریحی و مناطق جهانگردی و مسئولان دولتی در صنعت جهانگردی، چشم به آینده دوخته‌اند و وقایع به‌طور خودکار سیر طبیعی خود را طی می‌کنند. پشت سر گذاشتن تجارت گذشته و ارزیابی این مسیر، کمک می‌کند که تعلیم و تربیت نیروی انسانی برای صنعت جهانگردی جایگاه واقعی خود را در سیستم نظام‌مند پیدا کند و مراکز آموزش عالی موظف به ایفای نقش در افزایش تقاضا برای اشتغال در این صنعت باشند.

 

تعریف و هدف

  1. اهداف آموزش عالی جهانگردی، بهبود کیفی کارکنان و کارشناسان بخش جهانگردی به‌منظور کاهش و از بین بردن خلأ میان نیازها و انتظارات متقاضیان خدمات گردشگری و شاغلین صنعت می‌باشد؛
  2. استفاده‌کنندگان از آموزش‌های عالی گردشگری، کسانی خواهند بود که در تمام جنبه‌های توسعه؛ اعم از: عرضه یا مصرف نظام‌های آموزش جهانگردی، دخیل هستند؛
  3. روش آموزش‌های عالی گردشگری، کارکنان آتی بخش گردشگری را قادر می‌سازد که عملکرد خود را بهبود بخشند و فرصت‌های شغلی بهتری را در بازار کار پیدا کنند. این روش امکان بهبود در حرفه‌گرایی خدمات توسط کارفرمایان و رقابت در تجارت را فراهم می‌کند..

 

ضرورت و اهمیت

مجموعه‌وظایف مربوطه در مشاغل حوزۀ امور خدمات گردشگری، مشتمل بر ایجاد تسهیلات لازم برای سفرهای انفرادی و گروهی، تأمین جا، مکان و وسایل سفر و گشت‌های برنامه‌ریزی شده و نیز ذخیرۀ جا در تأسیسات اقامتی و خدمات ویژه در مورد انتظار مسافران، منوط به دانش فنی و تجارت حرفه‌ای در فرآیند کار می‌باشد. احاطه به مقررات و قوانین مسافرت و تردد، دانش فنی و مهارت‌های مربوط به ترتیب سفر، برنامه‌ریزی گشت‌ها و اجرای آنها و راهنمایی و راهبری مسافران از جمله وظایف مهمی هستند که مباشرت آنها مستلزم تسلط تکنولوژی و فنی روز بوده و به‌طور معمول از طریق رشته‌های تحصیلی موجود در آموزش عالی قابل انتقال است و در شرایط مطلوب نیز مستلزم سال‌ها کار و تجربه همراه با کارشناسان خبره و وقفه در بهره‌دهی کامل نیروی انسانی از بدو استخدام می‌شود.

اجرای دورۀ تحصیلی کاردانی علمی – کاربردی رشتۀ خدمات گردشگری، انتقال مجموعه‌دانش‌ها و مهارت‌های شغلی مورد نیاز و امکان اشتغال فوری در مشاغل مربوطه را بلافاصله پس از خاتمۀ تحصیل میسر نموده و باعث ترفیع در بهره‌وری نیروی انسانی می‌گردد.

 

قابلیت‌ها و مهارت‌های مشترک فارغ‌التحصیلان

الف) گزارش‌نویسی و مستندسازی؛

ب) ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت‌ها (Presentation) ؛

پ) انجام کارگروهی؛

ت) طبقه‌بندی و پردازش اطلاعات؛

ث) بهره‌گیری از رایانه؛

ج) برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار؛

چ) سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها؛

ح) خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی؛

خ) ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی؛

د) رعایت اخلاق حرفه‌ای و تنظیم رفتار سازمانی؛

ذ) اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط کار (HSE)؛

ر) تفکر نقادانه و اقتضایی؛

ز) خلاقیت و نوآوری.

 

قابلیت‌ها و توانمندی‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان

ـ برنامه‌ریزی عملیات تورهای مسافرتی؛

ـ صدور و فروش بلیط پروازهای مسافرتی داخلی و خارجی؛

ـ انجام امور اداری، حقوقی و مالی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی؛

ـ راهنمایی تورهای جهانگردی داخلی و خارجی؛

ـ بازاریابی و فروش خدمات جهانگردی؛

ـ برقراری ارتباط کلامی و نوشتاری حداقل به دو زبان رایج در صنعت جهانگردی؛

ـ بهره‌برداری از وسایل ارتباطی جهت ارائه خدمات جهانگردی.

 

مشاغل قابل احراز

ـ مدیر فنی بند الف*؛

ـ مدیر فنی بند ب**؛

ـ برنامه‌ریز عملیات؛

ـ فروشندۀ بلیط پروازهای داخلی و خارجی؛

ـ حسابدار دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی؛

ـ راهنمای تورهای داخلی، خارجی و ورودی؛

ـ بازاریاب خدمات جهانگردی؛

ـ رزرواسیون هتل‌ها؛

ـ رزرواسیون و فروش بلیط سفرهای زمینی و دریایی (قطار، اتوبوس، اتومبیل و کشتی).

* بند الف: دفاتر خدمات مسافرتی که مجوز صدور و فروش بلیط پروازهای داخلی و خارجی کلیۀ ایرلاین‌های بین‌المللی را دارند؛

** بند ب: دفاتر مسافرتی که مجوز فعالیت‌های تورگردانی و فروش بلیط سفرهای زمینی و دریایی را دارند.