شبی با حافظ

اولین برنامه از سلسله نشست‌های فرهنگی مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر فردا در تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۸با عنوان مراسم” شبی با حافظ ” باحسن آغاز تلاوت آیات روحانی قرآن کریم و حضور چهره‌های برتر و مفاخر ادبیات و شعر استان یزد در محل سالن آمفی تئاتر دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد برگزار شد.

در ابتدا دکتر عباسعلی دانافر رییس مرکزآموزش فرهنگ و هنر فردا ضمن خیر مقدم و تبریک سی و دومین سالگرد تأسیس دانشگاه جامع به معرفی مرکز، ارایه گزارشی از تعداد دانشجویان و عناوین رشته‌های موجود و در حال پذیرش و بهره‌مندی مرکز از اساتید خبره و مجرب پرداخت و آن را پایگاه و مأمنی برای اصحاب هنر، فکر و اندیشه دانست و اظهار امیدواری کرد این نشست ادبی شروعی  برای حضور گسترده فرهیختگان باشد.

در ادامه استاد محمدکاظم کهدویی عضو هیأت علمی دانشگاه یزد با اشاره به اینکه اشعار حافـظ بـا الـهـام‎ از تعالیم‎‎ ناب‎ اسلامی‎‎ و مفاهیم گرانقدر قرآنی سروده‎‎ شده است؛‎ گفت : ایـن‎ اشعـار حـاوی‎ کنایات‎‎‎ و استعارات زیبا و بی‎‌نظیر است. وی با تأکید بر اینکه در اشعار حافظ به مفهوم واقعی کلمه عرفان نمایان است، بیان داشت : محتوای سروده‌ها همواره امید به آینده‌ای روشن را نوید می‌دهد، به‌گونه‌ای که مخاطب با خواندن اشعارش به نوعی لذت معنوی دست پیدا می‌کند.

وی با اشاره به زندگی حافظ در قرن حاکمیت زهد و ریا و خفقان، خاطر نشان کرد : او شعرهایی فراگیر و جامع دارد و از همه مسائل جهان هستی با بیانی ظریف و رندانه سخن می‌گوید و همواره از تظاهر و تزویر دوری کرده و شعر برایش، جنبه‌ای متعالی و آرمانی دارد.

سپس گروه موسیقی سنتی خیال که از وجود دانشجویان مرکز فرهنگ و هنر فردا بهره می‌جوید به اجرای ۳ برنامه با استفاده از اشعارحضرت حافظ پرداخت که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

در ادامه آقای دکتر شهاب‌رضوی از دیگر اساتید بنام دانشگاه یزد به ایراد سخن پرداخت.

بیان تاریخچه‌ی مختصر از تفأل، حکمت و اثرات آن در زندگی شیفتگان این ادیب فرزانه توسط سرکار خانم دکتر فرازمند و خوانش ابیاتی نغز از رباعیات حافظ بوسیله آقای دکتر قدیریان از بخش‌های جذاب دیگری بود که مورد تحسین واقع شد. لازم به ذکر است مجری این برنامه آقای دکتر غلامرضا محمدی متخلص به کویر از شعرا و اساتید استان و مرکز فرهنگ و هنر بود که با ذکر لطایفی ادبی و قرائت ابیاتی چند بر رونق و گرمی مجلس افزود.

درپایان این مر اسم نیز سایر شعرا و اساتید ادبیات استان به ارائه نظرات خود درباره اشعار و غزلیات حافظ پرداختند.